امروز:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
راه کارهایی برای خانه‌های کم نور

رفع مشکل خانه کم نور: ۵ نکته کاربردی برای افزایش نور در خانه‌های کم نور!

خیلی از ما این روزها ناچار به زندگی در آپارتمان‌هایی هستیم که یه چند دیوار و نهایتا دو سه پنجره با نمایی نامطلوب خلاصه می شود! صادقانه بگویم رفع مشکل خانه کم نور تنها دغدغه‌ی شما نیست! کمبود نور در یک فضا باعث دلگیر شدن آن و کوچک به نظر رسیدن آن قسمت می‌شود. از طرف دیگر اضافه کردن چراغ‌های بیشتر سبب افزایش مصرف برق و هزینه‌ها خواهد شد. با کمی دقت و خلاقیت می‌توان از نور طبیعی بیشترین استفاده را در خانه داشت. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی چند نکته ساده برای رفع مشکل خانه کم نور و افزایش نور در آپارتمان مانند انتخاب کاغذ دبواری، انتخاب رنگ مناسب، چیدمان وسایل و… بپردازیم تا حتی در طول روز نیز خانه‌تان روشن و دلباز باشد.

خانه کم نور خود را روشن کنید!

اگر شما هم در خانه یا آپارتمانی زندگی می‌کنید که فضای آن تاریک یا دلگیر است، حتما بارها به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل بوده‌اید. حتی ممکن است محل کار یا اتاق شما با این معضل رو به رو باشد. با رعایت کردن چندین نکته ساده، یک محیط دلگیر را به فضایی شاد و آرام تبدیل کنید.

راه کارهایی برای خانه‌های کم نور

راه کارهایی برای خانه‌های کم نور

اهمیت روشنایی و نورپردازی خانه

تاثیر نور و روشنایی بر روحیه انسان‌ها که بسیار واضح است و در علم روانشناسی نیز توصیه شده که افراد غمگین و افسرده از قرار گرفتن در تاریکی اجتناب کنند. نور و روشنایی حس و حال شاداب‌تری را در افراد ایجاد کرده و به عنوان یک عامل محرک باعث تکاپو و انگیزه در افراد می‌شود.

از طرفی استفاده از نور در دکوراسیون و معماری یک علم است و از وسایل نورپردازی مانند لوستر، چراغ‌های هالوژنی، آباژور، نورهای مخفی و… در جای جای خانه استفاده می‌شود. نور در خلق و خوی اعضای خانه تاثیر بسیار زیادی دارد و عدم نورپردازی مناسب باعث ایجاد حسی ناخوشایند و کسل کننده در خانه شما می‌گردد.

مثلا برای تاکید بر قسمت خاصی از خانه می‌توانید از نورپردازی‌های محدوده‌ای که توسط لامپ‌های هالوژنی و یا چراغ‌های رشته‌ای اعمال می‌شوند استفاده نمایید. بهره گیری از نور در جای مناسب باعث می‌شود تا محل کار یا خانه به شکل دلخواه و مناسب شما در بیاید.

۱- استفاده از منابع نور مناسب

از راه‌های افزایش نور در منزل استفاده از نورهای مخفی می‌باشد. اولین راه استفاده از نورهای مخفی در سقف است. برای رنگ سقف بهتر است از رنگ‌های روشن انتخاب کنید چراکه سقف‌های از جنس چوب یا به رنگ تیره میزان زیادی از نور را در خود حبس کرده و فضایی دلگیر و تاریک ایجاد می‌کنند. نورمخفی برای روشن شدن فضای آشپزخانه نیز پرکاربرد است.

در انتخاب منابع نور دقت کنید. به جای استفاده از چراغ‌های قوی مثل فلورسنت از چراغ‌های کوچک قابل تنظیم و یا از چراغ‌های دکوراتیو استفاده کنید. زیرا لامپ‌های قوی بیشتر باعث تیره به نظر رسیدن اتاق می‌شوند. آباژورها، چراغ‌های دیواری و سایر چراغ‌های تزئینی برای روشنایی اتاق‌های شما کمک کننده هستند. با این کار فضایی با روشنایی ملایم و رومانتیک خواهید داشت.

استفاده از منابع نور مناسب

استفاده از منابع نور مناسب

۲- استفاده از نور طبیعی در خانه

استفاده از نور طبیعی در خانه، کاری هوشمندانه در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی و ایجاد حس آرامش بیشتر خواهد بود. در ادامه به بررسی راهکارهایی مفید برای افزایش نور در خانه پرداخته ایم. اینکه چه مقدار نور خورشید به خانه شما می‌تابد مهم نیست. مساله مهم‌تر استفاده‌ی بهینه و حداکثری از همان مقدار نور موجود است. تا جاییکه امکان دارد پنجره‌های خانه را با پرده‌ها نپوشانید.

بگذارید نور خورشید به راحتی به منزل شما دعوت شود. ولی اگر داشتن پرده برای حفظ حریم خصوصی‌تان ضرورت دارد، به سراغ پرده‌های ضخیم و تیره نروید که فضای خانه را دلگیر و تاریک خواهند کرد. بهتر است برای پنجره‌های خود از پرده‌های نازک، رنگ روشن و با جنسی لطیف استفاده نمایید. مثلا پرده‌هایی از جنس حریر یا تور با رنگ‌های کرمی یا سفید به راحتی نور را به داخل خانه شما هدایت می‌کنند.

راهکار دیگر برای افزایش نور داخل اتاق ها، استفاده از درب‌های شیشه‌ای است. این نوع درب‌ها باعث عبور نور خواهند شد و حکم پنجره را خواهند داشت. برای این نوع درب‌ها می‌توانید از شیشه‌های مات و یا نیمه شفاف استفاده نمایید. در این حالت اتاق شما هرچقدر هم کوچک باشد، زیبا و دلباز به چشم می‌آید.

اگر هزینه‌ی اجرای این طرح برای شما زیاد است می‌توانید از یک پنجره کوچک در بالا درب اتاق استفاده کنید تا علاوه بر حفظ فضای خصوصی شما، نور ملایمی به فضای اتاق وارد شود. حال که از اهمیت استفاده از شیشه در دکوراسیون خانه و تاثیر آن بر روشنایی فضا آگاه شدید، بعد از آن لازم است تمام شیشه‌های به کار رفته را هر از گاهی تمیز کنید تا بر روی سطح آن‌ها مانعی برای عبور نور نباشد.

استفاده از نور طبیعی در خانه

استفاده از نور طبیعی در خانه

۳- از قدرت رنگ‌های روشن غافل نشوید

از بهترین ترفندهای افزایش نور خانه، استفاده از رنگ‌های روشن در دکوراسیون است. طیف رنگی روشن با بازتاب نور سبب گستراندن آن در فضا شده و تاثیر زیادی در روشنایی اتاق‌ها دارد. رنگ مناسب برای خانه‌های کم نور، طیف رنگ‌های روشن شامل رنگ سفید، کرم، خاکستری روشن، کاراملی، آبی و صورتی می‌ باشد. از این رنگ‌ها به عنوان رنگ‌های خنثی نیز یاد می‌شود که امروزه کاربرد آن‌ها در دکوراسیون داخلی بسیار طرفدار پیدا کرده است.

اولین راه استفاده از این رنگ‌ها برای دیوار‌ها می‌باشد. دیوارهای روشن، نور را در اتاق حبس نکرده و با منعکس کردن آن فضا را بزرگتر نشان می‌دهند. مزیت دیگر دیوارهایی با رنگ خنثی، هماهنگی آن‌ها با سایر لوازم خانه است. در اینصورت می‌توانید سایر اجزا دکوراسیون خانه‌تان را بدون نگرانی با هم ست کنید.

یکی از معروف‌ترین سبک‌های دکوراسیون برای آپارتمان‌های کوچک و کم نور بسیار توصیه می‌شود، دکوراسیون اسکاندیناوی می‌باشد. در این دکوراسیون رنگ سفید در همه جا حرف اول را می‌زند و به نحوی به سمبل این سبک تبدیل شده است. برای خانه‌های تاریک که امکان اضافه کردن پنجره و استفاده از نور طبیعی را ندارند، استفاده از رنگ سفید بسیار کمک کننده است. همچنین می‌توانید با خرید مبلمان و وسایل در رنگ‌های روشن به بهبود روشنایی اتاق کمک کرده‌ و تاثیر آن را به خوبی مشاهده کنید.

از رنگ بندی دیوارها و لوازم خانه که بگذریم، یکی از موثر‌ترین المان‌ها کفپوش اتاق‌ها می‌باشد. هرچه رنگ آن‌ها روشن و براق‌تر باشد اتاق بزرگتر جلوه می‌کند. برای اتاق‌های تاریک حتما به سراغ چوب و سنگ‌های رنگ روشن بروید تا به انعکاس نور کمک کرده باشید. برای انتخاب طرح کفپوش‌ها دقت کنید که ساده و روشن باشند تا به راحتی با رنگ دیوار‌ها و دکوراسیون شما هماهنگ شوند. برای مثال کفپوش‌های سفید در زیر نورهای زرد ظاهر بدی خواهند داشت.

استفاده از رنگ‌های روشن در دکوراسیون

استفاده از رنگ‌های روشن در دکوراسیون

۴- کاغذ دیواری مناسب برای خانه کم نور

مشکل دیگری که خانه‌های کوچک با آن سروکار دارند، رنگ و طرح کاغذ دیواری است. زیرا اگر انتخاب اشتباهی داشه باشید خانه‌تان کوچکتر از واقعیت آن به نظر می‌رسد. خصوصا با تنوع بسیار زیاد کاغذ دیواری‌های امروزی، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای دیوارهای منزل خود به جای رنگ، از کاغذ دیواری استفاده کنند.

کاغذدیواری برای خانه‌های کم نور بهتر است ساده و روشن باشد. البته خوب است که به کفپوش خانه هم توجه کنید. برای کفپوش‌های طرح دار کاغذدیواری‌های ساده و برای کفپوش‌های ساده، کاغذدیواری‌های طرح دار مناسب هستند. از مزیت کاغذدیواری‌های ساده این است که به راحتی با تمام وسایل خانه و دکوراسیون شما هماهنگ شده و  نمای اتاق‌ها را زیباتر می‌کند.

۵- اهمیت چیدمان خانه کم نور

برای روشن کردن فضای خانه کم نور خود از اکسسوری‌های مختلفی مانند آینه، آپاژور، آثار هنری و تابلو‌های نقاشی به نحوی که در ادامه به آن می‌پردازیم استفاده نمایید. یکی از بهترین گزینه‌ها برای انعکاس نور بیشتر در فضای خانه، آینه می‌باشد.

آینه به تجسم نور طبیعی در فضای خانه کمک زیادی کرده و در دکوراسیون داخلی بسیار زیاد از آن استفاده می‌شود. برای استفاده از آینه در دکوراسیون خانه می‌توانید از انواع آینه بزرگ و کوچک با اشکال هندسی و طرح‌های متفاوت خریداری نمایید. تنها نکته مهم این است که استفاده از این وسیله کارآمد باعث روشن‌تر و بزرگ‌تر  جلوه دادن فضا می‌شود.

یک راه هیجان انگیز دیگر برای بازتاب بیشتر نور در خانه، استفاده از گلدان‌های شیشه‌ای است. به نحوی که آن‌ها را پر از آب کرده و پشت پنجره‌های خانه قرار دهید تا از انعکاس نور در شیشه‌های رنگی لذت ببرید. بازتاب نور در آب همواره باعث بهبود نورپردازی خانه می‌شود. در همین راستا وجود یک آکواریوم در خانه علاوه بر تشدید نور، آرامش و زیبایی خاصی نیز به منزل شما می‌بخشد.

اهمیت چیدمان خانه‌های کم نور

اهمیت چیدمان خانه‌های کم نور

مرتب و منظم بودن خانه عامل دیگریست که باعث می‌شود فضا دلباز و روشن دیده شود. هرچه اشعه‌های خورشید راحت‌تر حرکت کنند و مانعی نداشته باشند، نور در تمام خانه پراکنده می‌شود. همین نکته ساده در آپارتمان‌های کوچک و تاریک تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. بهتر است فضای خانه یا اتاق را همواره خلوت و منظم نگه دارید به اینصورت که وسایل غیر ضروری را به انباری یا کمد و کشوهای کناری منتقل کرده و وسایل ضروری خود را نیز ساماندهی کنید.

برای این کار می‌توانید از لوازم و اکسسوری‌های نظم دهنده نیز کمک بگیرید. از طرف دیگر استفاده بیش از حد از مبلمان و میز و صندلی، از پراکنده شدن نور در خانه جلوگیری می‌کند. برای چیدمان خانه کم نور نیازی نیست که تمام فضای خانه را با مبلمان بپوشانید گاهی فضاهای خالی تنها با یک گلدان گل طبیعی زیباتر می‌شوند. همچنین در انتخاب تابلوها و اکسسوری‌های تزئینی برای خانه دقت کنید.

تابلوهای بزرگ و شلوغ برای خانه‌های کوچک اصلا مناسب نیستند بلکه فضا را دلگیر و تاریک نشان می‌دهند. بر روی دیوارهای اتاق می‌توانید تابلوهایی با قاب سفید و پس زمینه روشن نصب کنید تا باعث سرزندگی و نشاط فضا شود. برای تزئین نیز از گلدان و مجسمه‌های براق نقره‌ای یا طلایی خریداری کنید تا با بازتاباندن نور در خانه مفید واقع شوند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *