امروز:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای استفاده اجاق گاز: از نصب تا کاربرد و نگهداری از گازهای توکار و فردار!

در هر تخصصی که باشید و هرکاری که درحال انجام دادن آن هستید، داشتن مهارت در استفاده از ابزار یکی از مهم‌ترین مهارت‌های شماست. اگر بدانید که چطور از ابزار‌هایتان استفاده کنید، این موضوع روی کیفیت غذا‌های شما هم تاثیر خواهد گذاشت. یکی از ابزار‌هایی که باید به خوبی کار با آن را بیاموزید، اجاق گاز است. شاید از نظر شما اجاق گاز وسیله‌ای ساده است اما باید بدانید استفاده نادرست از آن می‌تواند در کیفیت آشپزی‌تان موثر باشد. در راهنمای استفاده اجاق گاز با ما همراه باشید تا مثل حرفه‌ای‌ها آموزش ببینید. همچنین در این مقاله نکاتی را می‌گوییم تا از بروز حوادث جلوگیری شود و عمر اجاق گاز شما نیز افزایش یابد.

راهنمای استفاده اجاق‌ گاز

اجاق گازها در دو نوع برقی و گازی وجود دارند. بسته به اندازه و امکانات آن‌ها می‌توانید برای پختن غذا استفاده کنید و در صورتی که فر و امکانات اضافی داشته باشند، برای پختن کیک و شیرینی و حتی مرغ و جوجه و سایر غذاها نیز استفاده کنید.

قبل از هر اقدامی راهنمای استفاده اجاق گاز را با دقت بخوانید تا به صورت اصولی آن را نصب کنید.

قبل از هر اقدامی راهنمای استفاده اجاق گاز را با دقت بخوانید تا به صورت اصولی آن را نصب کنید.

نصب و راه‌اندازی اجاق گاز

نصب و راه اندازی صحیح اجاق گاز نیاز به دقت زیادی دارد و نکاتی وجود دارد که قبل از راه اندازی اجاق گاز باید به آن توجه کرد. عدم نصب اصولی اجاق گاز بسیار خطرناک است و اگر باعث نشت گاز شود، ممکن است حوادث ناگواری را رقم بزند.

در صورت امکان از نمایندگی و یا فروشنده بخواهید تا یک متخصص برای نصب اجاق گاز به منزل شما بفرستد و به شکل صحیح این کار را انجام بدهد. اما اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، باید به نکات زیر در راهنمای استفاده اجاق گاز توجه داشته باشید.

  • اولین موضوعی که باید به آن دقت داشته باشید، محل اجاق گاز است. شما نباید اجاق گاز را در کنار یخچال یا سینک ظرف‌شویی قرار دهید. همچنین برای تهویه بهتر، باید اجاق گاز را ۱۵ الی ۲۰ سانتی‌متر با دیوار پشت اجاق گاز فاصله دهید.
  • اگر از اجاق گازهای رومیزی استفاده می‌کنید، نباید آن‌ را در محلیط‌های خطرناک مثل روبروی شیر گاز یا لوله گاز قرار دهید. چرا که اگر لوله بر اثر حرارت یا تماس با ظرف و حتی بدنه داغ اجاق گاز آسیب ببیند، سبب نشت شدید گاز شده و احتمال گازگرفتگی، آتش سوزی و انفجار بسیار زیاد می‌شود. پس در هر نوع اجاق گازی که استفاده می‌کنید، مراقب لوله‌ای که گاز را به اجاق گاز می‌رساند، باشید. همچنین عمر این لوله حدود ۲ سال است و بهتر است بعد از ۲ سال، آن را تعویض کنید.
  • ارتفاع هود باید طوری باشد که حدود ۷۵ سانتی‌متر با منبع حرارت یا همان شعله‌های گاز، فاصله داشته باشد.
  • باید بدانید که اجاق گاز نباید در معرض وزش باد باشد و اگر در کنار اجاق یا بالای آن پنجره‌ای هست باید آن را بسته نگهدارید. چرا که ممکن است یک باد تند باعث خاموش شدن شعله شود و گاز در تمام فضای خانه پخش شود. البته اجاق گازهای ترموکوبل دار این مشکل را حل کرده اند.
  • برای رسیدن گاز از شیر گاز، باید به چند نکته توجه داشته باشید. ابتدا باید اجاق گاز را تا جای ممکن در نزدیکی شیر گاز قرار داده تا مجبور نشوید شیلنگ زیادی برای آن مصرف کنید. بهترین اندازه‌ی شلنگ چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر است. همچنین زمانی که در حال نصب شیلنگ هستید، باید شیلنگ از سمتی وصل شود که شیر گاز وجود دارد یعنی اگر شیر گار سمت راست است، شیلنگ را از شیر گاز تا سمت راست اجاق گاز بیاورید.
  • از آنجایی که ورودی‌های اجاق گاز در بیشتر اجاق گازها قابل تعویض است و می‌توانید آن را سمت راست یا سمت چپ ببرید، پس بهتر است سمتی باشد که لوله گاز شما قرار گرفته است تا از بروز حوادثی مثل اتصال با ظرف غذا یا حرارت دیدن در مسیر جلوگیری شود.
  • کشیده شدن شیلنگ یا لوله گاز در پشت اجاق گاز سبب می‌شود تا این لوله حرارت ببیند یا درصورت تماس با بخش‌های داغ، دچار سوختگی شود و در ساده‌ترین حالت، نشت گاز شدیدی را به وجود بیاورد. از آنجایی که این لوله در دید نیست، پس احتمال اینکه شما به موقع جلوی خطر را بگیرید، بسیار کم است.
  • از شیلنگ‌های کهنه و پوسیده استفاده نکنید. این شیلنگ‌ها باعث نشت گاز و انفجار خواهند بود. به عمر مفید شیلنگ‌های گاز که حدود ۲ سال است توجه داشته باشید.
  • شیلنگ گاز را با بست‌های فلزی و پیچ‌دار ببندید. یک بست فلزی برای سر شیلنگی که از شیر گاز آمده و یک بست فلزی برای پشت اجاق گاز که ورودی گاز شماست، لازم دارید. ابتدا شیلنگ گاز را وارد بست‌های فلزی کنید. سپس شیلنگ گاز را به سرِ شیر گاز وصل کنید و آن‌ را تا انتها جلو ببرید. همین کار را در ورودیِ گازِ اجاق گاز هم انجام بدهید و شیلنگ گاز را تا انتها جلو ببرید. سپس بست‌های فلزی‌ای که از پیش روی شیلنگ گاز قرار داده شده بود را به هر دو سر شیلنگ ببندید.
  • نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که فاصله‌ی بست باید نیم سانتی‌متر با سر شیلنگ باشد. یعنی از سر شیلنگ نیم سانتی‌متر جلو بروید و همانجا بست را با یک پیچ‌گوشتی محکم کنید. بست‌های فلزی باید کمی از ابتدای لوله جلوتر باشند تا موثر واقع شوند. همین کار را در سمت دیگر شیلنگ گاز که به اجاق گاز متصل است، انجام بدهید و سپس با پیچ‌گوشتی آن را محکم کنید.
  • به هیچ وجه از سیم یا هر جایگزین دیگری برای بست‌های فلزی استفاده نکنید. هیچ چیزی مثل بست‌های فلزی نمی‌تواند شیلنگ‌ گاز را محکم نگه دارد و ممکن است دچار نشتی شود.

خرید اجاق گاز

برای بررسی اینکه نشتی وجود دارد یا نه، یک اسفنج را با صابون یا مایع ظرفشویی کفی کنید. یا اینکه مایع یا صابون را در یک ظرف ریخته و به هم بزنید تا کف کند. سپس آن کف را روی محل اتصال لوله ریخته و گاز را باز کنید. چنانچه نشت گاز وجود داشته باشد می‌بینید که کف و حباب به حرکت در می‌آید و شما باید فورا شیر گاز را ببندید.

اگر توصیه‌های گفته شده را انجام داده‌اید و هنوز دچار نشت گاز هستید، با نمایندگی تماس بگیرید و اجازه بدهید تا یک متخصص وضعیت را بررسی کند و نصب اجاق گاز را برای شما انجام بدهد. بعد از نصب اجاق گاز توسط فرد متخصص، باز هم آن را امتحان کنید. گاهی ممکن است به علت خرابی شیلنگ گاز این نشتی به وجود بیاید. پس از شیلنگ‌های نو و سالم استفاده کنید.

در صورتی که اجاق گاز شما دارای امکانات برقی است مراقب باشید که سیم برق با بدنه یا محلی که دچار آسیب شود، برخورد نکند. همچنین اگر سیم اتصال به زمین یا ارت در اجاق گاز شما به صورت جداگانه وجود دارد، این سیم را به محل استانداردی که برقکار برای شما تعبیه کرده، وصل کنید.

به هیچ وجه سیم ارت را به زمین یا محل‌هایی که در تماس با بدن شما می‌باشد، وصل نکنید. چرا که این کار سبب برق‌گرفتگی می‌شود. مطمئن شوید که محل اتصال آن هیچ خطری ندارد. همچنین وصل کردن آن به لوله‌های آب نیز خطرناک است. چرا که اگر در هنگام عبور برق از این سیم، کسی درحال شستن ظرف‌ها یا حتی شستن دست باشد، احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد.

راهنمای نصب توکار و صفحه‌ای در راهنمای استفاده اجاق گاز

آنچه که خواندید بیشتر در گاز‌های ایستاده مطرح بود. اما نصب اجاق گازهای توکار و صفحه‌ای تفاوت دارد. در راهنمای استفاده اجاق گاز با ما همراه باشید تا درباره نکات مربوط به نصب اجاق گازهای صفحه‌ای و توکار بگوییم.

  • اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید، حتی قبل از اینکه اجاق گاز توکار را خریداری کرده باشید، این است که شما محلی روی کابینت برای نصب این اجاق گاز داشته باشید. این محل باید توسط کابینت‌ساز تعبیه شده باید و در طراحی این محل باید دقت بسیار بالایی داشته باشند. چند سانتی‌متر کم یا زیاد بودن اندازه این محل، برای اجاق گاز شما اصلا مناسب نخواهد بود.
  • از آنجایی که نصب این نوع اجاق گازها کمی سخت‌تر از انواع دیگر است و نکات فنی خاص و زیادی را باید رعایت کنید، بهتر است از یک متخصص بخواهید تا این کار را برای شما انجام بدهد و مطمئن شوید که از بست، شیلنگ مناسب و نو استفاده کند. همچنین اگر می‌خواهید خودتان از سالم بودن این وسایل مطمئن شوید، لیست ملزومات را از ایشان دریافت کرده و خودتان آ‌ها را خریداری کنید. اگر خودتان قصد راه‌اندازی این اجاق گاز را دارید، باید به نکاتی توجه کنید.
  • در ابتدا گاز را در محل به شکل صحیح قرار دهید و از اندازه مناسب آن مطمئن شوید. همچنین هنگام نصب باید یک لایه لاستیکی را زیر لبه‌های اجاق گاز قرار دهید تا از اتصال مستقیم جلوگیری شود و در صورتی که اجاق گاز فشار داده شود، یک لایه از برخورد آن سطح کابینت جلوگیری کند. توجه داشته باشید که این نوار روی خود اجاق گاز موجود می‌باشد. همچنین اگر کار را به متخصص داده‌اید، مطمئن شوید که این بخش را نیز نصب می‌کند تا از خراش و کم شدن کناره‌های اجاق گاز جلوگیری شود.
  • اگر در اقلام همراه با اجاق گاز یک سری بست مخصوص برای اتصال اجاق گاز به کابینت وجود دارد، این بست‌ها را نیز وصل کنید و یا از فرد متخصص بخواهید که حتما آن‌ها را وصل کند. این امکانات همیشه برای ایمنی بیشتر بوده و به هیچ وجه از نصب آن‌ها صرفنظر نکنید!
  • حال که اجاق گاز قرار داده شد و شیلنگ‌های گاز مربوطه را هم وصل کردید، باز هم مثل حالت قبل با کف زیاد آن را امتحان کنید و بعد از ریختن کف روی لوله، گاز را باز کنید. اگر نشتی وجود دارد فورا گاز را بسته و مجددا با نمایندگی یا تکنسین مربوطه تماس حاصل کنید.
  • به هیچ وجه با کبریت یا فندک عمل نشت یابی را انجام ندهید.
  • در صورتی که مشکلی از نظر نشت گاز نداشته باشید، می‌توانید اجاق گاز را روشن کنید و شعله‌ها را نیز تست کنید.
شیلنگ گاز را با بست‌های فلزی و پیچ‌دار ببندید.

شیلنگ گاز را با بست‌های فلزی و پیچ‌دار ببندید.

راهنمای قدم به قدم استفاده از اجاق گاز

اجاق گاز کاربرد‌های مختلفی دارد و بسته به نیاز شما می‌تواند در حالت‌های مختلفی قرار بگیرد. در راهنمای استفاده اجاق گاز با ما همراه باشید تا شما را با این حالت‌ها آشنا کنیم. همچنین نکاتی که باید رعایت کنید تا اجاق گاز شما عمر بیشتری داشته باشد را نیز به شما می‌گوییم.

  • بهترین کار در استفاده از هر اجاق گازی این است که ابتدا دفترچه راهنمای آن را بخوانید. از آنجایی که تفاوت در مدل‌ها و امکانات بسیار زیاد است، این کار می‌تواند شما را با تمام امکانات اجاق گاز آشنا کند. با دقت و حوصله این دفترچه را بخوانید، همه‌ی امکانات را ببینید و به صورت ایمن امتحان کنید.
  • اولین نکته این است که آستین‌ها را بالا بزنید. چرا که بعضی از الیاف در صورت تماس و حتی نزدیک شدن به شعله گاز، دچار حریق می‌شوند. در استفاده از اجاق گاز سوختن مو‌های بلند سر یا آتش گرفتن لباس احتمال زیادی دارد. پس مراقب باشید تا این حوادث برای شما رخ ندهد.
  • اگر اجاق گاز شما برقی است پس اول دکمه مربوط به روشن شدن دستگاه را فشار دهید. همچنین در صفحات دیجیتال با دکمه‌های + و – می‌توانید درجه حرارت کم و زیاد کنید.
  • در اجاق گازهایی که گازسوز هستند و دارای فندک خودکار نیز می‌باشند، حدود ۵ ثانیه پیچ گاز را فشار دهید تا فندک عمل کرده و اجاق گاز روشن شود. در بعضی مدل‌ها ممکن است اجاق گاز بلافاصله روشن نشود. این جای نگرانی ندارد و همانطور که بیان شد ممکن است تا ۵ ثانیه طول بکشد.
  • نکته‌ای که باید هنگام گذاشتن ظروف روی هر شعله باید به آن توجه داشته باشید، این است که هر ظرف را روی شعله مناسب و اندازه‌ی خودش قرار دهید. شعله‌های بیشتر و قوی تر موجب سوختن کناره‌های قابلمه می‌شوند.
  • همچنین پایه‌های محافظ یا همان سپر‌ها را روی اجاق گاز نصب کنید. از فشار وارد کردن هنگام قرار دادن ظرف‌ها مخصوصا در هنگام استفاده از اجاق گازهای توکار، خودداری کنید چرا که احتمال شکستگی و آسیب به صفحه بسیار زیاد است.
  • اگر اجاق گاز شما دارای امکاناتی مانند فر است یا اینکه دارای تایمر‌های مخصوص یا تکنولوژی‌های خاص می‌باشد، ابتدا دفترچه راهنما را بخوانید. چرا که ممکن است سیستم آن‌ها به طور کلی شبیه باشد اما در جزئیات ممکن است متفاوت باشند و هر تولید کننده‌ای یک سیستم خاص برای فر و صفحات دیجیتال کنترل کننده آن داشته باشد.
  • یک نکته برای زیاد کردن عمر فر این است که مراقب باشید تا غذا درون فر ریخته نشود. چرا که بعضی از بخش‌های فر به راحتی تمیز نمی‌شود و ممکن است نتوانید آن‌ها را کاملا تمیز کنید یا هنگام تمیز کردن به فر آسیب بزنید.
از شیلنگ‌های کهنه و پوسیده استفاده نکنید. این شیلنگ‌ها باعث نشت گاز و انفجار خواهند بود.

از شیلنگ‌های کهنه و پوسیده استفاده نکنید. این شیلنگ‌ها باعث نشت گاز و انفجار خواهند بود.

راهنمای استفاده اجاق گاز در اولین بار

  1. اگر اولین بار است که می‌خواهید دستگاه را روشن کنید، مطمئن شوید که نشتی‌ وجود ندارد و این کار را با کف رقیق شده انجام بدهید و به هیچ وجه از کبریت و فندک استفاده نکنید.
  2. اگر برچسب‌ها یا پلاستیک‌های بسته بندی روی اجاق گاز وجود دارد آن‌ها را جدا کنید.
  3. حتما دفترچه راهنمای اجاق گاز را بخوانید چرا که هر تولید کننده امکانات مختلفی را روی اجاق گاز قرار داده و شما نیاز دارید که آن وسیله را به طور دقیق بشناسید تا یک استفاده حرفه‌ای از آن داشته باشید.

راهنمای استفاده اجاق گاز پس از هر بار استفاده

  • یکی از کار‌هایی که هنگام استفاده از اجاق گاز باید انجام بدهید این است که اگر در حال هم زدن غذا در ظرف هستید، دسته آن را نگهدارید تا ظرف واژگون نشود یا اینکه کشیدن شدن آن روی اجاق گاز باعث خراش و آسیب به صفحه نشود.
  • اگر روی قسمت‌های مختلف اجاق گاز مثل مشعل یا دیگر قسمت‌های مربوط به شعله غذا ریخته و کثیف شده باشد، باید آن را تمیز کنید. به کمک یک مسواک کهنه آن را کاملا تمیز کنید و از مواد شوینده‌ای که خوردگی به وجود می‌آورد خودداری کنید. این تمیزکاری را باید با صبر و حوصله انجام دهید و مراقب باشید که به اجزایی مثل فندک صدمه‌ای وارد نکنید.
  • همچنین در اجاق گازهای صفحه‌ای می‌توانید با یک پارچه این کار را انجام دهید و از ریختن مایعات شوینده روی آن خودداری کنید.
  • اگر بعد از هر بار استفاده اجاق گاز یا فر آن را به طور صحیح تمیز کنید، عمر دستگاه طولانی خواهد بود. همچنین در بعضی از اجاق گازها یک سیستم خودکار برای تمیز کردن فر وجود دارد که می‌توانید از آن هم کمک بگیرید.
  • اگر غذا روی مشعل ریخته و نمی‌توانید آن را پاک کنید، با کمک یک سوزن آن را خارج کنید. مراقب باشید که آن را بیشتر داخل شعله نبرید.
  • چدن‌های روی شعله‌ها را می‌توانید هر از گاهی با مایع ظرفشویی بشویید.
  • اگر مشکلی برای شعله پیش بیاید و با تمیز کردن آن مشکل حل نشود، بهتر است با نمایندگی یا خدمات پس‌از‌فروش و یا با تعمیرکار تماس بگیرید.
  • اگر بعد از مدتی فندک خودکار دچار مشکل بشود شما می‌توانید اجاق گاز را با فندک دستی یا کبریت روشن کنید. فقط مراقب باشید که بعد از روشن شدن شعله خیلی سریع دست خود را عقب بکشید تا دچار سوختگی نشوید. ابتدا کبریت یا فندک را روشن کرده و سپس گاز را باز کنید. هرگز این کار را به صورت برعکس انجام ندهید. چرا که اگر گاز به مدت زیادی باز باشد احتمال حریق و حتی انفجار نیز وجود دارد. همچنین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از فندک‌هایی با دسته‌های بلند استفاده کنید تا از سوختن دست یا لباس جلوگیری شود.
  • اگر در آشپزخانه بوی گوگرد یا نشت گاز حس کردید، به هیچ وجه کبریت یا فندک را روشن نکنید. بهترین کار این است که هرچه سریع‌تر از شیر اصلی گاز که بعد از کنتور گاز وجود دارد را ببندید و همچنین برق را هم از منبع و فیوز اصلی قطع کنید. سپس در و پنجره‌ها را باز کنید و از خانه خارج شوید. در صورتی که حالت تهوع، سرگیجه یا علائم مشابه‌ای دارید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.
  • وجود سنسور‌های نشت‌گاز و سنسور ترموکوپل می‌تواند تا حد زیادی از نشت گاز جلوگیری کند. همچنین در برخی از اجاق گازها یک سنسور یا چراغ مربوط به نشت گاز وجود دارد. اگر این چراغ روشن باشد باید فورا شیر گاز را بسته و با تعمیرکار تماس بگیرید.
  • سعی کنید هنگامی که غذا روی گاز است، در آشپزخانه حضور داشته باشید و از منزل خارج نشوید. چرا که ممکن است کودک‌تان وارد آشپزخانه شود و یا آتش سوزی رخ دهد و حتی غذا سر رفته و اجاق گاز را خاموش کرده و در این حالت اجاق گاز دچار نشت گاز می‌شود.
  • حتما تهویه مناسب برای آشپزخانه داشته باشید. یک هود برای اجاق گاز و یک یا دو تهویه برای آشپزخانه در نظر بگیرید.

باید و نباید‌های استفاده از اجاق گاز

  • از اجاق گاز برای کاری به جز آشپزی استفاده نکنید. استفاده از اجاق گاز برای کار‌هایی مثل گرم کردن خانه بسیار خطرناک است و احتمال خفگی را افزایش می‌دهد. چرا که مونوکسید کربن حاصل از سوختن گاز طبیعی در بخاری‌ها از لوله به خارج از منزل هدایت می‌شود ولی اگر از اجاق گاز برای گرم کردن منزل استفاده کنید، این گاز‌های خطرناک در فضای آشپزخانه و اتاق‌ها پخش شده و می‌تواند سبب «مرگ خاموش» شود.
  • هنگام آشپزی سیگار نکشید و هرگز با سیگار وارد آشپزخانه نشوید. چرا که اگر اجاق گاز دچار نشتی باشد، با ورود شما، انفجار رخ می‌دهد. همچنین دود حاصل از سیگار ممکن است روی سلامت افرادی که آن غذا را مصرف می‌کنند اثر بگذارد.
  • پس از هر بار استفاده از اجاق گاز، آن را خاموش کنید. اگر فراموش می‌کنید که این کار را انجام بدهید، در همان نزدیکی یک کاغذ جهت یادآوری چسبانده و یادداشت را روی آن بنویسید.

عیب‌یابی دستگاه

  • اگر مشعل اجاق گاز شما به طور کامل روشن نمی‌شود و فقط بخشی از آن روشن می‌شود احتمال اینکه دچار گرفتگی شده باشد، بسیار زیاد است. سوراخ‌های مشعل را با یک سوزن تمیز کنید. در صورتی که نتیجه‌ای نگرفتید، با تعمیرکار تماس بگیرید.
  • در صورتی که گاز خاموش است و نشت گاز را احساس کردید، شیر گاز را ببندید و شیلنگ گاز را بررسی کنید. در صورتی که دچار آسیب شده باشد باید آن را تعویض کنید و به هیچ وجه برای بستن آن از چسب استفاده نکنید.
  • تعمیر بیشتر قسمت‌های اجاق گاز مخصوصا در قسمت صفحه و فر یک کار بسیار تخصصی است و باید تعمیرکار حرفه‌ای این کار را انجام بدهد.
اگر مشعل اجاق گاز شما به طور کامل روشن نمی‌شود و فقط بخشی از آن روشن می‌شود احتمال اینکه دچار گرفتگی شده باشد، زیاد است.

اگر مشعل اجاق گاز شما به طور کامل روشن نمی‌شود و فقط بخشی از آن روشن می‌شود احتمال اینکه دچار گرفتگی شده باشد، زیاد است.

نحوه تمیز‌ کردن دستگاه

  • در تمیز کردن اجاق گاز نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. پایه‌های محافظ یا همان توری‌ها را روی اجاق گاز تمیز نکنید. این پایه‌ها جدا‌شونده هستند. آن‌ها را جدا کنید و به صورت جداگانه بشویید و بعد از اینکه کاملا خشک شد، دوباره روی اجاق گاز قرار دهید.
  • از آن‌جایی که توری‌ها به سختی تمیز می‌شود بهتر است سینک را پر از مایع شوینده کرده و بگذارید که این پایه‌ها چند دقیقه خیس بخورد و سپس آن‌ها را با یک اسفنج بشویید. سپس آب‌کشی کنید و اجازه دهید که خشک شود.
  • روی مشعل‌ها درپوش‌هایی وجود دارد که آن‌ها را نیز می‌توانید جدا کنید و به طور جداگانه بشویید.
  • برای تمیز کردن شعله‌ها از یک مسواک قدیمی استفاده کنید و یا با سوزن جرم‌های وارد شده به سوراخ‌های مشعل‌ را تمیز کنید.
  • خرده ریزه‌های روی اجاق‌‌گاز را با یک مسواک از سطح جدا کرده و سپس با یک پارچه خشک آن‌ها را تمیز کنید. پس از تمیز کردن اجاق گاز یک اسپری را به نسبت یک به یک از آب و سرکه سفید پر کنید و روی اجاق گاز بپاشید. بگذارید چند دقیقه‌ای این مخلوط بماند. سپس با یک اسفنج یا پارچه مرطوب، آن را تمیز کنید.
  • پس از اینکه اجاق گاز را تمیز کردید و اجزای شسته شده تمیز شد، آن‌ها را روی اجاق گاز قرار دهید.
  • در صورت نیاز دستگیره‌ها و صفحات را نیز تمیز کنید. این دستگیره‌ها را با یک دستمال مربوط تمیز کرده تا گرد و غبار از روی آن برود. اگر روی این قسمت‌ها آلودگی‌ها و لکه‌های بزرگ‌تر و سخت‌تری وجود دارد، با مخلوط آب و سرکه به نسبت یک به یک می‌توانید آن را از بین ببرید. ابتدا کمی اسپری سرکه و آب را روی محل بپاشید و بگذارید تا چند دقیقه بگذرد. سپس آن را پاک کنید.

نکات ایمنی راهنمای استفاده اجاق گاز

  • اگر اجاق‌ گاز دچار نشتی شده و بویی مثل گوگرد یا تخم مرغ گندیده یا هر بوی مشکوکی را حس کردید، فورا شیر اصلی گاز را قطع کنید و بلافاصله برق را قطع کنید. به آرامی در و پنجره‌ها را باز کنید و به هیچ وجه جرقه‌ای ایجاد نکنید. اگر کسی در منزل حضور دارد او را به بیرون از خانه هدایت کنید. اگر خودتان یا یکی از افراد خانواده علائم ناخوشی دارد فورا با اورژانس تماس بگیرید. به هیچ وجه کلید‌های برق را روشن نکنید چرا که ایجاد جرقه می‌تواند سبب یک انفجار بزرگ شود.
  • هرگز از اجاق گاز به جای بخاری استفاده نکنید. چرا که دود حاصل از سوختن این گاز‌ها بسیار کشنده است.
  • همیشه در آشپزخانه یک کپسول آتشنشانی داشته باشید و آن را در فاصله‌ی نزدیکی نسبت به اجاق گاز نصب کنید. چرا که اگر آتش‌سوزی‌ رخ دهد این کپسول می‌تواند نجات‌دهنده باشد. همچنین جوش شیرین می‌تواند آتش سوزی حاصل از چربی و روغن را خاموش کند.
  • هرگز برای خاموش کردن آتش سوزی از آب استفاده نکنید. اکثر آتش سوزی‌ها به دلیل وجود روغن و چربی به وجود می‌آید و ریختن آب روی آن می‌تواند فاجعه ساز شود. پس به هیچ وجه روی آن آب نریزید چرا که باعث بیشتر شدن آتش می‌شود.
  • مواد و وسایلی که قابل اشتعال هستند را کنار اجاق گاز یا روی آن قرار ندهید. وسایلی مثل حوله و دستمال و دستگیره از جمله این وسایل هستند.
  • بالای اجاق گاز به هیچ وجه پرده یا پارچه آویزان نکنید.
  • داشتن سنسور نشت گاز، دود، آتش و سنسور مونوکسید کربن در منزل می‌تواند از حوادث خطرناک جلوگیری کند. شاید خرید سنسور‌های مورد نظر کمی خرج برای شما داشته باشد اما هیچ چیز مهم‌تر از سلامتی شما وخانواده‌تان نیست.
  • بعد از خاموش شدن دستگاه دستتان را روی اجاق گاز قرار ندهید چرا که هنوز داغ است و موجب سوختگی می‌شود.

در نظر داشته باشید که قبل از هر کاری باید ایمنی را رعایت کنید. بهترین کار برای آشنایی با امکانات اجاق گاز، خواندن دفترچه راهنمای استفاده اجاق گاز است. رعایت ایمنی و بررسی دقیق نشت‌یابی می‌تواند باعث شود تا از حوادثناگوار جلوگیری شود. رعایت نکات ایمنی می‌تواند سلامت شما و خانواده‌تان را تامین کند. اگر حس کردید که گاز در خانه پخش شده حتما نکات گفته شده در بخش ایمنی را مو به مو عمل کنید و به هیچ وجه ایجاد جرقه یا حرارت نکنید تا انفجاری رخ ندهد.

اجاق گاز را بعد از استفاده تمیز کنید تا چربی‌ها و لکه‌ها در آن محل کهنه نشود و راحت‌تر پاک شود. در صورت بروز عیب‌ در اجاق گاز، با تعمیرکار تماس بگیرید و از آن‌جایی که تعمیر اشتباه اجاق گاز کار خطرناکی است، خودتان اقدام به چنین کاری نکنید.

منبع +

راهنمای خرید اجاق گاز

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *